IWONA ŁĘCKA


Jestem absolwentką Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ukończyłam filologię polską i klasyczną. Interesuję się poezją współczesną, której poświęcam dużo uwagi. Lubię różnego rodzaju wyzwania, które dodają mi energii do działania. Współpraca z młodzieżą i dziećmi przynosi mi dużo satysfakcji, a każdy dzień pracy weryfikuje moją inwencję i wyobraźnię. Moja dotychczasowa droga zawodowa na różnych stopniach edukacji (szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum), nauczyła mnie współpracy z dzieci w różnym wieku. Na zajęciach, które prowadzę w MDK, kładę największy nacisk na kreatywność i wartości, których poszukuję w literaturze i teatrze.

Zajęcia poetycko-literackie

Zajęcia te przeznaczone są dla wszystkich tych, którzy kochają „słowo”, których „słowa” niosą, którym „słowa” otwierają inne światy, którzy w zwykłym „ słowie” widzą potencjał mogący wzbudzić wyobraźnię. Również dla tych, którzy spośród wielu przyjemności, jakie oferuje nam współczesny rozpędzony świat, potrafią nad „słowem” się zatrzymać i dostrzec w nim sens ukryty w jego głębi. Nasza grupa skupia osoby lubiące czytać. Niektórzy sięgają tylko po prozę, inni lubią tylko poezję, jeszcze inni piszą wiersze. I to właśnie sprawia, iż różnorodność ich preferencji czytelniczych i umiejętności pisarskich, tworzy idealną sytuację do twórczych rozwiązań, ciekawych dyskusji i nowatorskich pomysłów przy pracy z literaturą i poezją. Na zajęciach  interpretujemy teksty poetyckie, prozatorskie i dramatyczne oraz teksty kultury takie jak film, taniec, fotografię, malarstwo, sztuki audiowizualne czy graffiti. Poruszamy między innymi problemy związane ze stylizacją, przestrzenią w literaturze, środkami stylistycznymi czy warsztatem pisarskim. Interesują nas napięcia między składnią a wersyfikacją, które  otwierają nowe znaczenia słów, czy sposób patrzenia na świat w różnych okresach literackich. Próbujemy odpowiedzieć na pytania: Czy język literacki jest egoistyczny? Czy można wytłumaczyć metaforę nie zabijając jednocześnie jej znaczenia? Czy egzystencja  poprzedza esencję? Do stawiania tych i innych pytań oraz próby poszukiwań odpowiedzi na nie, serdecznie zapraszam wszystkich tych, dla których życie jest ciągłą zagadką.

Zajęcia teatralno – plastyczne

Grupa teatralno – plastyczna dla młodszych dzieci jest ciekawą i aktywną formą, która wpływa na rozwój znajdujących się w naszej grupie małych aktorów. Poprzez nieskrępowaną zabawę dramową uczymy się współpracy w grupie, wyrażać swoje emocje oraz nabierać świadomości swojego ciała. Dzięki temu wychowankowie starają się przezwyciężać swoją nieśmiałość i tremę. Ponieważ małe dzieci uwielbiają zajęcia manualne, daję im możliwość tworzenia własnych kukiełek, lalek, pacynek, które wykorzystują w zabawach, przedstawieniach czy teatrze cieni. Zapamiętywanie tekstów i gra aktorska wpływa dobrze na doskonalenie przez nich pamięci i skupiania uwagi. Dzieci same mogą wykonywać proste rekwizyty, elementy stroju, dekoracje, kukiełki, dobierać muzykę i ustalać z innymi uczestnikami organizację przestrzeni scenicznej. Pozwala to młodemu aktorowi czuć się współtwórcą inscenizacji, co buduje poczucie jego własnej wartości.